Powiatowe Centrum Edukacyjne

im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku


Godło Polski

Powiatowe Centrum Edukacyjne

Powiatowe Centrum Edukacyjne

Dizajn czytelniczy poprawia samopoczucie! Statystyki wiedzą wszystko!

  Dizajn czytelniczy poprawia samopoczucie! Statystyki wiedzą wszystko!

Liczby!

Według badań przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową wynika, że „37% społeczeństwa przeczytało książkę lub gazetę w wieku co najmniej piętnastu lat”. Do grupy,  martwych odbiorców ,nowego  wskaźnika czytelnictwa,  zaliczamy – 16% badanych. Ogólnie nastąpiła więc  pewna stabilizacja w tym zakresie.

Powody do czytania:

- atrakcyjnie zaprojektowane okładki książek i gazet,

- elektroniczne przekazy treści,

- galerie zdjęć załączane jako dodatki do artykułów i woluminów.

W e-świecie!

Obecny rynek wydawniczy wymaga od nas krzewienia kultury  i promocji wartości każdego „słowa”. W tej roli występuje więc Copywriter, czyli osoba zarządzająca elektronicznymi treściami. Do pomocy przychodzi też cała rzesza Internautów, którzy codziennie wklepują treści na fb, Instagramach albo  tworzą je w tradycyjnych zeszytach i na kartkach papieru. W celu szybkiego obiegu informacji ratujemy się darmowymi publikacjami zaczerpniętymi z Internetu.

W telefonach!

Nie rozstajemy się także z  naszymi prywatnymi telefonami. W związku z tym nosimy treści w plecakach, torebkach, kieszeniach płaszczy. Używamy ich w celu natychmiastowego dotarcia do określonego źródła wiedzy. Budujemy własną bazę dostępu do dobrych treści, którymi zarządzamy na osobistych i publicznych profilach. Czytamy wszędzie i zawsze. Nie potrafimy rozstać się ze słowami.

W samotności!

Kochamy ciszę, w której poznajemy nowe zagadnienia. Kochamy wykorzystywać czas wolny w miejscach publicznych na nową lekturę. Czytamy zatem na przystankach, w autobusach, na korytarzach szkolnych, w  sklepach, na plażach, w parkach, w samochodach, w samolotach, w sypialniach, w pokojach dziecięcych i salonach, na placach, skwerach i chodnikach. Decydujemy się na wchodzenie w pewne reakcje: treść – odbiorca – wnioski - dyskusja.

W świecie gazet!

Przepadamy za czasopismami, które traktujemy na wielkim luzie, a przy okazji pogłębiamy wiedzę na określone tematy. Wkraczamy w etap nowej mody  na e- czytanie. Przesiadujemy godzinami w księgarniach, gdzie wybieramy dla siebie konkretne druki. Tworzymy własne formy publikacji, w których ukazujemy potencjał ludzkiego myślenia i kreatywności. Budząc się  - rozpoczynamy dzień od przeglądu zasobu telefonu komórkowego.

W świecie czasopism!

Badania dowodzą, że interesuje nas  barwne życie Celebrytów, Vipów i artystów. Wypełniaczami treści są informacje o kosmetykach, dietach, zdrowym trybie życia, regionalnym odżywianiu, kuchni polskiej, czy nowościach wydawniczych. Wachlarz użytych kolorów  zachęca nas do zakupu prasy specjalistycznej. W tanich gazetach liczy się jednak ilość nietypowych zdjęć. Im bardziej są one krzykliwe, tym silniej wzrasta stopień czytelnictwa i sprzedaży.

W sieci!

Od momentu podłączenia Internetu,  do telefonów komórkowych,  liczba odbiorców treści obejmuje większość społeczeństwa.

Dorastamy przy:

-  słowach, zdaniach, filmach, artykułach, postach, fotografiach, a walka o potencjalnego czytelnika nabiera nowej mocy.

Zasięg docierania treści wzrasta w ciągu kilku minut.

W dobrym stylu!

Z pomocą przychodzą także projektanci wnętrz, którzy umiejętnie projektują je z przedmiotami eksponującymi książki. Zalicza się do nich: regały, półki, wieszaki, walizki,  stare skrzynie. I właśnie, dlatego z takich rozwiązań skorzystaliśmy w bibliotece PCE – ZSP, gdzie  - 5.09.2017 -  przymocowaliśmy dodatkowe pomoce naukowe. Na jednej ze ścian umieściliśmy drewniane serca, a w holu gazetnik. Mamy nadzieję, że w otoczeniu drewnianego dizajnu  wiedza zaczerpnięta z książek pomoże, w miłej i przyjacielskiej atmosferze, odrabiać zadania domowe, spędzać czas wolny od lekcji, odpoczywać.

Sylwia Skroś 

 

Zobacz nasze